Friday, July 23, 2010

Makan Calsium


21/07/2010(Wednesday)-
Penat nak cerita pasal kesihatan ni, walaupun I pun ada sakit juga, standard la manusia biasa kan, kalau ada ilmu didada tak perlu kedekut untuk dikongsi bersama, Kalau nak cerita pasal derma darah pun, dah banyak benar entry pasal tu cos setiap 3 bulan sekali Fath akan derma. Terus terang je la kan, ye...Fath baru derma darah ,sepatutnya on 14th tapi low blood pressure. Apa kes gadis? berat badan pun turun mendadak. Tolak tepi sebabnya. Mari baik pulihkan ia.

my blood pressure on 16th

Sila ambil tahu


-Kalsium boleh diperoleh daripada ikan salmon, sardin dan badam. Elok dimakan kala sarapan pagi sebelum memulkan aktiviti harianmu.*khas untuk Enya ni

-Walaupun kebanyakkan sayur-sayuran dan kekacang berkalsium tinggi, ia masih tidak boleh melawan tenusu. Pengambilan susu setiap hari boleh mengurangkan risiko penyakit tulang berperingkat (osteoperosis).

-Pendedahan terhadap cahaya matahari pagi selama 15 minit setiap hari boleh membekalkan vitamin D yang cukup.Ambil la inisiatif berjalan-jalan disekitar kediaman agar terdedah kepada cahaya matahari.* kalau tengah hari pun boleh, tapi korang dapat hitam la.

-Tulang memerlukan 5 nutrien lain untuk kekal kuat dan sihat iaitu vitamin D & K, Magnesium, zink & protein. Kesemuanya mudah korang peroleh!




khas buat Enya juga ni

p/s:lepas derma darah terus tonton Inception. gila!buat orang jadi gila nak pahamkan cerita yang terlalu complicated.Cuba la tengok kalau nak uji daya permikiran korang.

3 comments:

lizz said...

nanti i try lah derma darah.hehehe! macam syok pulak tgk u dok amik pic tuh.wakakaka!

Moumo said...

yup fath,
i pn pnt nk phm cte tuh,
mim pi dlm mimpi tdo mimpi lg bgn pn mimpi.
las skli i yg tdo tp xmimpi

siti fathiyah said...

hahahhha!lizz u darah apa?AB(anak babun)?A(ayam)?B(bangau)? hahahahah! to moumo,betul!citer gila tu.